Komunikaty

Terminy podatkowe we wrześniu 2014 r. Przypominamy o podstawowych terminach podatkowych:

08 – poniedziałek:

ostatni dzień na wpłatę podatku dochodowego w formie karty podatkowej - należność za sierpień br.,

15 – poniedziałek:
termin złożenia informacji podsumowującej o transakcjach wewnątrzwspólnotowych - VAT-UE (w formie papierowej) za poprzedni miesiąc przez podatników, dla których suma dostaw w bieżącym i poprzednich czterech kwartałach przekroczyła 250.000.- zł, a suma nabyć była większa niż 50.000.- zł,

22 – poniedziałek
> należy wpłacić pobrane zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od wynagrodzeń wypłaconych ze stosunku pracy,
> ostatni dzień terminu na dokonanie wpłaty pobranej zaliczki od należności z tytułu osobiście wykonywanej działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 5-9 ustawy o pdof, tj. m.in. z tytułu umów zlecenia i o dzieło – wypłaconych w poprzednim miesiącu,
> to ostatni dzień na wpłacenie pobranego zryczałtowanego podatku dochodowego od wypłat dokonanych w sierpniu,
> podatnicy opodatkowani w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dokonują wpłaty za miesiąc poprzedni br.,
> osoby (prawne i fizyczne) - prowadzące działalność gospodarczą lub uzyskujące przychody z najmu oraz dzierżawy - dokonują wpłaty zaliczki na podatek dochodowy za sierpień br.,
> osoby (prawne i fizyczne) opłacające podatki dochodowe w formie uproszczonej dokonują wpłaty zaliczki na podatek dochodowy za sierpień br. bez składania deklaracji miesięcznej,

25 –czwartek:
> termin złożenia deklaracji VAT-7 za sierpień oraz wpłacenia podatku z niej wynikającego,
> termin złożenia informacji podsumowującej o transakcjach wewnątrzwspólnotowych - VAT-UE (w formie elektronicznej) za poprzedni miesiąc, przez podatników, dla których suma dostaw w bieżącym i poprzednich czterech kwartałach przekroczyła 250.000.- zł, a suma nabyć była większa niż 50.000.- zł.

  Czytaj więcej...
List ostrzegawczy do przedsiębiorców Ministerstwo Finansów i Ministerstwo Gospodarki informują o zagrożeniu oszustwami w zakresie podatku VAT, zidentyfikowanymi w obrocie elektroniką.
Niniejszy list kierowany jest do wszystkich podatników VAT dokonujących obrotu towarami z branży elektronicznej. List ma charakter wyłącznie informacyjny, co oznacza, że nie jest źródłem praw i obowiązków.
Przyczyny ostrzeżenia
Wyniki prowadzonych przez służby skarbowe analiz ryzyka, potwierdzone wynikami postępowań kontrolnych, wskazują, że obszarem szczególnie narażonym na wyłudzanie nienależnego zwrotu VAT lub unikanie zapłaty należności budżetowych z tego tytułu jest rynek produktów elektronicznych, w szczególności telefonów komórkowych, tabletów, konsoli do gier itp. Ponieważ istnieje niebezpieczeństwo, że uczciwi przedsiębiorcy działający w branży elektronicznej, dokonujący obrotu zarówno transgranicznego jak i wyłącznie krajowego, mogą nieświadomie stać się uczestnikami procederu, zachęcamy do zachowania szczególnej ostrożności i staranności przy podejmowaniu decyzji handlowych. Zawarty w niniejszym liście katalog cech charakterystycznych dla transakcji wykorzystywanych w oszustwach w podatku VAT jest tylko wyliczeniem przykładowym i nie może być traktowany jako wykaz bezwzględnych przejawów oszustwa. Ideą wskazania pewnych, powtarzających się elementów, jest poinformowanie przedsiębiorców o istniejącym ryzyku, a także umożliwienie zachowania wzmożonej ostrożności. Przedsiębiorca, oceniając wiarygodność kontrahenta i rzeczywisty charakter transakcji, powinien kierować się standardami biznesowymi, z uwzględnieniem specyfiki rynku i realiów ekonomicznych, jak również doświadczeniem wynikającym z prowadzenia działalności gospodarczej. Wartość informacyjna niniejszego listu nakierowana jest na zwiększenie bezpieczeństwa uczciwej działalności gospodarczej.
W ostatnich latach, zarówno w Polsce, jak i w innych państwach członkowskich Unii Europejskiej, obserwuje się niepokojące zjawisko wykorzystywania mechanizmów konstrukcji podatku od towarów i usług do uzyskiwania niezgodnych z prawem korzyści. Dotyczy to przede wszystkim, wyłudzania nienależnego zwrotu tego podatku, lub uszczuplania należności budżetu państwa poprzez nieodprowadzanie należności podatkowych z tytułu VAT. Rozmiary zjawiska, charakter i cechy procederu uprawniają do stwierdzenia, że w tej dziedzinie przejawia się aktywność zorganizowanej przestępczości gospodarczej. Charakterystyczną cechą zjawiska jest wykorzystanie w łańcuchu transakcji podmiotu pełniącego rolę tzw. "znikającego podatnika" (missing trader). Podmiot taki nie odprowadza należnego podatku do budżetu, a jednocześnie tworzy formalne podstawy do żądania jego zwrotu, na dalszym etapie. Taka fikcyjna konstrukcja służy do uzyskiwania uprzywilejowanej pozycji rynkowej, poprzez możliwość oferowania towarów po cenach obniżonych o wartość podatku. W tę najpopularniejszą formę oszustwa w podatku VAT zaangażowanych jest kilka, a nawet kilkanaście podmiotów zarejestrowanych dla celów VAT w Polsce i innych państwach UE. Skutki procederu to zarówno możliwość realnego zagrożenia konkurencyjności dla uczciwych przedsiębiorców, prowadzących działalność zgodnie z prawem i regułami rynku, poprzez zaniżanie cen o wartość nieodprowadzonego podatku, jak i bezpośrednie straty budżetu państwa, w wyniku wyłudzania zwrotów lub uszczuplania jego należności. Przepisy prawa podatkowego przewidują wyłączenie lub ograniczenie w odliczaniu podatku VAT naliczonego przy nabyciu towarów, w przypadku uczestniczenia w procederze oszustwa.
Opis mechanizmu oszustwa
Przedmiotem obrotu są towary nabyte w ramach transakcji dostawy wewnątrzwspólnotowej. Pierwszym nabywcą towarów na terytorium kraju jest, z reguły, podmiot pełniący rolę tzw. "znikającego podatnika" składający lub nieskładający deklaracji, ale finalnie nigdy nieodprowadzający należnego podatku do urzędu skarbowego. Podmiot tego typu z reguły zgłasza siedzibę w tzw. "wirtualnym biurze", w którym nie są wykonywane żadne czynności, jakich należałoby oczekiwać, mając na uwadze branżę i rozmiary (skala obrotów) działalności. Zazwyczaj całkowicie niemożliwy jest bezpośredni kontakt z osobami formalnie reprezentującymi podmiot. Opisany pierwszy, na obszarze Polski, podmiot dokonuje szybkiej (najczęściej w tym samym lub kolejnym dniu) sprzedaży towaru do kolejnych podmiotów - ogniw łańcucha. Podmioty te formalnie spełniają obowiązki związane z rozliczeniami podatku od towarów i usług. Ich głównym celem nie jest jednak zysk na transakcji w rozumieniu rynkowym, a jedynie wydłużenie łańcucha obrotu. Często są to spółki specjalnie w tym celu utworzone. Rolę taką, świadomie lub w wyniku niezamierzonego uczestnictwa mogą pełnić także prawidłowo działający przedsiębiorcy. Finalnie towar trafia do ostatniego, w łańcuchu krajowych dostaw, podmiotu. Ten dokonuje ponownej sprzedaży towaru za granicę w ramach eksportu lub wewnątrzwspólnotowej dostawy przy zastosowaniu preferencyjnej stawki VAT 0% i występuje o bezpośredni zwrot podatku, który faktycznie nie został zapłacony na wcześniejszym etapie obrotu. W innym przypadku towar, po cenie zaniżonej o wartość VAT, który nie został nigdy na wcześniejszych etapach obrotu odprowadzony w wyniku zastosowania oszukańczego mechanizmu, trafia na rynek.
Istotną rolę w obrocie towarami elektronicznymi odgrywają centra logistyczne. Najczęściej towar jest tam przechowywany praktycznie przez cały czas, od etapu "znikającego podatnika" poprzez kolejne etapy obrotu, niezależnie od ilości firm uczestniczących w łańcuchu transakcji. Zmiany kolejnych właścicieli odbywają się w bardzo krótkim czasie (do kilkunastu minut w ciągu dnia) na podstawie mailowych dyspozycji. Fizycznie sprzęt elektroniczny wywożony jest z centrum logistycznego na jednym z ostatnich etapów obrotu. Trafia do magazynu ostatniego na terytorium Polski podmiotu, skąd w ramach wewnątrzwspólnotowych dostaw wywożony jest za granicę, często do zlokalizowanego tam centrum logistycznego. Ten sam towar może być ponownie przywieziony na terytorium Polski w celu powtórzenia procederu. W rzeczywistości towar, który sprowadzany jest na terytorium Polski często w ogóle nie trafia do sprzedaży detalicznej na polskim rynku.
Charakterystyczne, najczęściej powtarzające się cechy transakcji wykorzystywanych w procederze oszustwa (pojedyncze cechy z poniższego wykazu nie muszą automatycznie stanowić przejawu oszustwa):
*        dostawcą jest nowopowstała firma, z najniższym kapitałem zakładowym, a jej właścicielem lub reprezentantem jest osoba bez doświadczenia w branży, często obcokrajowiec (pochodzący z krajów trzecich,
spoza UE),
*        podmiot, szczególnie przy dużej skali działalności, zgłasza siedzibę firmy pod adresem, pod którym brak jest oznak prowadzenia działalności gospodarczej (tzw. "wirtualne biuro") lub w wynajętym lokalu mieszkalnym,
*        dostawcy i odbiorcy w łańcuchu dostaw często zmieniają się bez żadnego ekonomicznego uzasadnienia (pojawiają się nowe firmy, ponownie uruchamiane są przedsiębiorstwa po zmianach udziałowców),
*        występuje "odwrócony łańcuch obrotu". Na normalnie funkcjonującym rynku, zazwyczaj towar sprzedawany jest od producenta, poprzez duże hurtownie i następnie mniejszych dystrybutorów, do sprzedawcy detalicznego. W obrocie dokonywanym z zamiarem oszustwa w VAT, towar jest sprzedawany przez szereg mniejszych podmiotów do dużych dystrybutorów, którzy dokonują wywozu tego towaru poza granice RP,
*        towary są oferowane w dużych ilościach, a partie towarów z reguły nie są dzielone,
*        towary mają wysoką wartość, często ich cena jednostkowa jest niższa od ceny rynkowej,
*        dostawca nie dąży do zawarcia kontraktu handlowego przewidującego dłuższą współpracę,
*        towary często nie są ubezpieczane, mimo ich wysokiej wartości,
*        organizatorzy procederu, bez wyraźnego powodu, wskazują od kogo towar można/trzeba/ kupić albo do kogo można/ należy/ sprzedać,
*        niestandardowo, biorąc pod uwagę wartość transakcji, krótkie terminy płatności, transfer środków finansowych, na kolejnym etapie, najczęściej na rachunki bankowe w krajach trzecich,
*        w oszustwo są zaangażowane podmioty z co najmniej dwóch krajów członkowskich UE, wykazujące transakcje wewnątrzwspólnotowe (handel transgraniczny),
*        nieuzasadniona, duża liczba podmiotów biorących udział w obrocie (w normalnych warunkach rynek dąży do wyeliminowania zbędnych pośredników w obrocie, by uzyskać jak najwyższą marżę, natomiast w oszustwie podatkowym łańcuch obrotu jest nienaturalnie długi),
*        marże na transakcjach są (stosunkowo) niskie dla większości firm w łańcuchu i często stanowią stałe kwoty, a negocjacje cenowe z reguły nie mają miejsca,
*        towar, przez kolejne etapy obrotu, zazwyczaj przechowywany jest w tym samym centrum logistycznym, a nie pod adresem sprzedawcy,
*        zachodzi szybka wymiana handlowa, towary są odsprzedawane natychmiastowo bez magazynowania.
W przypadku zetknięcia się z opisanym procederem prosimy o niezwłoczne informowanie służb kontroli skarbowej, pod adresem
kontrola.skarbowa@mofnet.gov.pl  lub organów ścigania, o wszelkich próbach uwikłania przedsiębiorcy w oszukańczy proceder.
Warszawa, 25 sierpnia 2014 r.
 
  Czytaj więcej...
Odpowiedź Ministerstwa Finansów na list otwarty Prezesa Związku Zaw. Przedsiębiorców i Pracodawców RZECZPOSPOLITA POLSKA
MINISTERSTWO FINANSÓW
Podsekretarz Stanu
Jacek Kapica
PA3-033-7/2014/FLL/2
 

Pan
 Cezary Kaźmierczak
 Prezes
 Związku Zawodowego Przedsiębiorców i Pracodawców


Panie Prezesie

W odpowiedzi na Pański list otwarty skierowany do Premiera Donalda Tuska zgodnie z kompetencjami uprzejmie informuję:

Zgodnie z art. 84 Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej „Każdy jest obowiązany do ponoszenia ciężarów i świadczeń publicznych, w tym podatków, określonych w ustawie". Właściwe organy Państwa dbają o równą realizację tego obowiązku przez wszystkie podmioty, bez względu na ich wielkość i pochodzenie kapitału. Niedopuszczalna jest sytuacja budowania przewagi konkurencyjnej, gromadzenia kapitału w wyniku niepłacenia podatków, a zdecydowanej reakcji wymagają oszustwa podatkowe i przestępczość gospodarcza. Nadużycia te dzieją się kosztem społeczeństwa i równej konkurencji.

Tak, nie było miesiąca aby organy podatkowe, celne, czy skarbowe nie wykazywały oszustw podatkowych i unikania płacenia danin przez różne podmioty w sferze: obrotu złomem, stalą, złotem, paliwami, telefonami komórkowymi, spirytusem skażonym, tytoniem; nielegalnego hazardu, importu tekstyliów, czy elektroniki a także nierejestrowania transakcji. To nie zawsze była zorganizowana przestępczość gospodarcza. To często były podmioty, które działały myśląc, że kontrola ich ominie, że nikt ich nie zauważy, że wytłumaczą się niewiedzą. Funkcjonując na granicy prawa sądziły, że jakoś się uda. Ostatecznie czują się poszkodowane przez Państwo, a to przecież ich zarządzający decydowali o takiej, a nie innej realizacji obowiązku podatkowego i organizacji działalności biznesowej. Jeżeli ktoś nie płaci podatków i myśli że mu się uda - to się myli, że jak będzie protestował, lobbował, wywierał naciski to otrzyma taryfę ulgową - to jest w błędzie.

Taka działalność dotyczy wyłudzeń podatku VAT lub niepłacenia akcyzy, wprowadzania do obrotu towarów nieopodatkowanych, zaniżania wartości celnej, zmiany klasyfikacji taryfowej, urządzania nielegalnych gier hazardowych, a także nierejestrowania sprzedaży w księgach i kasie fiskalnej. To rak toczący Państwo, nowotwór na tkance uczciwej konkurencji i zdrowej gospodarki. Wtedy wszyscy pozostali obywatele i podmioty gospodarcze muszą ponosić większy ciężar danin. Nie można dopuścić do sytuacji, w której jeden podmiot nie płaci podatku, a drugi musi go uiścić i jest przez to niekonkurencyjny. Tego dotyczą działania kontrolne organów podatkowych, celnych i skarbowych, nawet jeżeli wywołują protesty tych, którzy uchylają się od swych obowiązków i oczerniają tych, którzy egzekwują prawo.

Za każdym przypadkiem unikania opodatkowania musi iść adekwatna reakcja Państwa i za każdym razem będzie ona wiązała się z wyliczeniem należnych podatków od momentu rozpoczęcia nielegalnej działalności. Zgodnie z obowiązującymi od lat przepisami Ordynacji podatkowej (art. 70) zobowiązania podatkowe przedawniają się w terminie 5 lat, od końca roku w którym przypadał termin płatności podatku. Przepisy te nie zmieniły się i są wyrazem ponoszenia odpowiedzialności za obowiązek świadczeń na rzecz Państwa.

Trzeba jednocześnie wskazać, że w skali kraju niewielki jest rozmiar wszczynania przez urzędy skarbowe kontroli podatkowych za okresy rozliczeniowe, w którym bieg terminu przedawnienia kończy się z upływem roku tj. przeprowadzonych tuż przed upływem 5-cio letniego okresu przedawnienia zobowiązania podatkowego. W 2012 roku kontrole podatkowe wszczęte tuż przed upływem 5-letniego okresu przedawnienia zobowiązania podatkowego stanowiły 0,98% ogólnej liczby przeprowadzonych kontroli, w 2013 stanowiły 1,36% ogólnej liczby przeprowadzonych kontroli, a wg danych za I półrocze 2014 roku 1,65% ogólnej liczby kontroli.

Jednocześnie takie kontrole były podejmowane w następujących przypadkach:
• w związku ze złożeniem przez podatników korekt deklaracji VAT-7 za okresy, których bieg terminu przedawnienia upływał w roku złożenia danej korekty deklaracji;
• w związku z otrzymanymi informacjami od zagranicznych administracji podatkowych lub innych organów w tym Prokuratury, dotyczących nieprawidłowości w transakcjach realizowanych przez podatników;
• w związku z ujawnionymi przez urząd transakcjami internetowymi;
• z uwagi na uzupełniające kontrole w zakresie podatku VAT, po ustaleniach dokonanych w zakresie podatku dochodowego;
• w związku z otrzymanymi doniesieniami o nieprawidłowościach w wykonywaniu zobowiązań podatkowych;
• w związku z niezgłoszoną do opodatkowania działalnością gospodarczą ujawnioną na podstawie ustaleń właściwego urzędu skarbowego.

W świetle przedstawionych danych zarzut dotyczący opieszałości działań organów podatkowych w zakresie prowadzonych kontroli podatkowych należy uznać za nieuprawniony, bowiem regułą jest prowadzenie przez urzędy podległe Ministrowi Finansów kontroli bieżących okresów rozliczeniowych i przerywania na wczesnym etapie procederu nadużyć i unikania opodatkowania.

Zadaniem Ministra Finansów zgodnie z art. 14 a Ordynacji podatkowej jest obowiązek cyt. „(...) zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe oraz organy kontroli skarbowej (...)". A zgodnie z art. 10 ust 3 Ustawy o Służbie Celnej „Szef Służby Celnej kieruje Służbą Celną oraz zapewnia sprawne i efektywne wykonywanie jej zadań", m.in. przez sprawowanie nadzoru nad działalnością dyrektorów izb celnych i naczelników urzędów celnych. Narady kadry kierowniczej to nic innego jak jedno z narzędzi służących do realizacji tych obowiązków, mobilizowania i motywowania podległych urzędników do dynamicznego działania, reagowania na nadużycia oraz przeciwdziałania szarej strefie wyłudzeń i unikania opodatkowania. Wszystkim nam zależy aby administracja była sprawna i skuteczna w swym działaniu oraz bez zwłoki reagowała na nieprawidłowości, które pojawiły się w związku ze zmianą prawa.

Należy również ze szczególną mocą podkreślić, iż nikt nie zamyka prawidłowo działających zakładów. Nie można jednak dopuścić do sytuacji, kiedy nieprawidłowo skażony alkohol etylowy będzie dostarczany na rynek poza systemem nadzoru. Taki alkohol sprzedawany do konsumpcji w nielegalnym obrocie jest szkodliwy dla zdrowia i stanowi nielegalną konkurencję dla podmiotów leganie produkujących i sprzedających wyroby alkoholowe. Szczegółowe informacje na ten temat przedstawiono na stronie: http://www.mf.gov.pl/sluzba-celna/wiadomosci/komunikaty. Jednocześnie trudno aby organy nie reagowały, jak mamy do czynienia z działalnością nielegalną zagrażającą zdrowiu konsumentów.

Podmioty chcące działać zgodnie z przepisami mają szereg instrumentów podnoszących ich pewność i bezpieczeństwo prowadzenia biznesu. Są to dostępne dla każdego interpretacje indywidualne i wydawane przez Ministra Finansów interpretacje ogólne. Od 1 stycznia 2009 r. obowiązuje zmiana ustawy Ordynacja podatkowa, na podstawie której decyzja nieostateczna z wymiarem podatku nie podlega wykonaniu, chyba że decyzji nadano rygor natychmiastowej wykonalności. Dla celów klasyfikacji towarów można posługiwać się Wiążącymi Informacjami Taryfowymi, a obecnie wprowadzana jest instytucja Wiążącej Informacji Akcyzowej.

Trudno obrażać się o to, że środowiska biznesu motywują Ministerstwo Finansów i podległe mu organy do intensywnych działań przeciwko szarej strefie i nielegalnej konkurencji, używając różnych argumentów, czasami demagogicznych, ale uzasadnionych celem. Zadziwiające jest natomiast to, że powodem oskarżeń jest skuteczne przeciwdziałanie unikaniu opodatkowania, wyłudzeniom, nieuczciwej konkurencji oraz działalności zagrażającej zdrowiu konsumentów.

Po agresywnej wymowie Pańskiego listu i nieuprawnionych porównaniach mam złudne nadzieje na osiągnięcie zrozumienia, ale może warto aby Pan pomyślał o tych przedsiębiorcach, którzy płacą podatki i muszą ścigać się z konkurencją tych, którzy ich unikają. Wtedy znaleźlibyśmy wspólną płaszczyznę merytorycznej aktywności.

Dziękuję za uwagę
Jacek Kapica
  Czytaj więcej...
Portal Podatkowy Ministerstwa Finansów już działa Ministerstwo Finansów uruchomiło Portal Podatkowy, zamykając tym samym pierwszy etap wdrażania nowego systemu teleinformatycznego administracji podatkowej, wspierającego podatników w prawidłowym wypełnianiu obowiązków podatkowych. Pod jednym adresem www.portalpodatkowy.mf.gov.pl znajdą Państwo wiele niezbędnych informacji dotyczących podatków. Portal docelowo będzie składał się z dwóch elementów: części ogólnodostępnej oraz części dostępnej po zalogowaniu.

Obecnie można korzystać z części ogólnodostępnej portalu, umożliwiającej składanie deklaracji podatkowych drogą elektroniczną, zawierającej informacje o zmianach w przepisach podatkowych i ich wykładnię, kalendarz z ważnymi terminami oraz kalkulatory. W tej części portalu umieszczone są także wszelkiego rodzaju formularze, zarówno te interaktywne do składania drogą elektroniczną, jak i tradycyjne do wydruku, a także instrukcje ich wypełniania - częścią portalu jest system e-Deklaracje (strona www.e-deklaracje.gov.pl). Tu podatnik może też poszukać danych kontaktowych jednostek administracji podatkowej i celnej. Portal oferuje także wyszukiwarki: organizacji pożytku publicznego, aktywność numerów VAT UE oraz interpretacji ogólnych i indywidualnych organów podatkowych.

W części zalogowanej, która jest w tej chwili w przygotowaniu, portal będzie stanowił bezpośredni kanał komunikacji z organami podatkowymi, a konto podatnika umożliwi dostęp do własnych danych podatkowych. Rejestracja na portalu umożliwi nie tylko przesyłanie deklaracji z konta, ale także możliwość elektronicznego odbierania i składania pism z i do organów podatkowych, przeglądania złożonych deklaracji oraz statusu prowadzonych spraw.

Portal wchodzi w skład serwisu Ministerstwa Finansów www.finanse.mf.gov.pl .


 
  Czytaj więcej...

 
 
 

Biuletyn Informacji Publicznej

Odwiedziło Nas

1005756 gości

Gościmy

Ulga za złe długi - do 31.12.2012 r.
Redaktor: Władysław Sikora   
01.04.2009.

      Na skutek ostatniej nowelizacji ustawy o VAT zmienione zostały zasady korzystania z tzw. ulgi na złe długi. 

Zmienione zapisy wspomnianej ustawy przewidują, że w ramach ulgi wierzyciel może odpisać kwotę podatku, gdy spełnione są łącznie następujące warunki:

1) dostawa towaru lub świadczenie usług zostały dokonane na rzecz dłużnika (zobowiązanego) zarejestrowanego jako podatnik VAT czynny, który nie jest w trakcie postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji,

2) na dzień dokonania przez wierzyciela korekty, zarówno wierzyciel, jak i dłużnik są podatnikami zarejestrowanymi jako podatnicy VAT czynni,

3) wierzytelności zostały wcześniej wykazane w deklaracji i opodatkowane,

4) wierzytelności nie zostały zbyte,

5) od daty wystawienia faktury dokumentującej wierzytelność nie upłynęły dwa lata,

6) wierzyciel zawiadomi dłużnika o zamiarze odliczenia ulgi i zachowa potwierdzenie odbioru tego zawiadomienia,

7) dłużnik w ciągu 14 dni od otrzymania zawiadomienia nie ureguluje należności.

Korekta podatku należnego może być dokonana przez wierzyciela, jeżeli będzie on posiadał potwierdzenie odbioru zawiadomienia przez dłużnika. W terminie 7 dni od dnia złożenia korekty deklaracji wierzyciel powiadamia pisemnie dłużnika o tym fakcie, a kopię pisma przesyła również do urzędu skarbowego właściwego dla rozliczeń dłużnika.

W przypadku, gdy nabywca towaru lub usługi (dłużnik) w ciągu 14 dni od otrzymania zawiadomienia wierzyciela o zamiarze skorygowania podatku należnego nie ureguluje kwoty wynikającej z faktury, to zobowiązany jest złożyć do urzędu skarbowego korektę deklaracji dla podatku od towarów i usług, w której podatek wynikający z niezapłaconej faktury został przez niego wykazany. Oznacza to, że dłużnik będzie musiał w korekcie deklaracji za okres, w którym dokonał odliczenia, odpowiednio pomniejszyć podatek naliczony podlegający odliczeniu albo w przypadku jego braku, powiększyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku wynikającego z nieuregulowanej faktury.

Zmieniony ( 31.12.2012. )
 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »

© 2014 Urząd Skarbowy w Zgorzelcu
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.
Template Design by funky-visions.de

Advertisement